Πέμπτη 1 Αυγούστου 2019

Διακοσμητικός πλέον ο ρόλος των κοινοτήτων - Δείτε όλες τις αλλαγές στη διαβούλευση:

Ο νέος νόμος του ΥΠΕΣ αφαιρεί καίριες αρμοδιότητες από τις Κοινότητες

Άρθρο 05 – Ρυθμίσεις θεμάτων ΟΤΑ

Οι Πρόεδροι των Κοινοτήτων μετά την κλήρωση που εφεύραν οι «συναγωνιστές» του ΣΥΡΙΖΑ και είχαμε καταγγείλει ως κοινοτική κίνηση (δείτε εδώ), τώρα έρχεται με φούρια ο νεοφιλελεύθερος «ούριος άνεμος» και τα αλλάζει όλα με τον ορισμό του Προέδρου. Συγκεκριμένα με τις νέες ρυθμίσεις Πρόεδρος Κοινότητας από την 1η Σεπτεμβρίου θα οριστεί αυτός που....
ήρθε πρώτος από τον 1ο συνδυασμό των εκλογών στις 26-5-2019! Ωραία χωρίς όμως να διαθέτει και τη σχετική πλειοψηφία στο κοινοτικό συμβούλιο για να παίρνει αποφάσεις, αλλά ποιες αποφάσεις, αφού ο κ. υπουργός εσωτερικών  κ. Θεοδωρικάκος καταργεί τη δυνατότητα των κοινοτικών συμβουλίων να αποφασίζουν σε καίρια θέματα, όπως για τη χρηματοδότηση και τον προγραμματισμό των έργων των κοινοτήτων και υποβιβάζει τον ρόλο τους μόνο ως «εισηγητικού χαρακτήρα», (δείτε πιο κάτω τις διατάξεις του νέου νομοσχεδίου).

Παράδειγμα: Στη κοινότητα Καινουργίου του Δήμου Αγρινίου η παράταξη του φερόμενου ως προέδρου με τα νέα δεδομένα, έχει 2 έδρες στους 7 κοινοτικούς συμβούλους, σύμφωνα με το νομοσχέδιο της κυβέρνησης, που δόθηκε στη δημοσιότητα. Πως θα υπάρξει τώρα εκδοχή συναίνεσης  μετά αυτής της εξέλιξης; Όλη αυτή η μεθόδευση είναι αντισυνταγματική, δεν μπορεί να αλλάζουν τους όρους μετά τις εκλογές; Αυτή δηλαδή είναι η συνέχεια του κράτους που ευαγγελίζεται η ΝΔ; Η μήπως η κυβέρνηση εκτιμά ότι τώρα βολεύει το ράβε ξήλωνε, αφού όλη η Ελλάδα έγινε μπλε για να μοιράσουν θέσεις και ψευδαισθήσεις στους κομματικούς φίλους της(;)
 Άρα συμπεραίνουμε, για μια ακόμα φορά, ότι η κεντρική εξουσία δεν θέλει τις κοινότητες ζωντανά κύτταρα της κοινωνίας και μοχλό ανάπτυξης της υπαίθρου. Τα όσα θα ακουστούν στη συνέχεια στη βουλή κατά την ψήφιση του νόμου του ΥΠΕΣ δεν είναι τίποτε άλλο από κομματικά συνθήματα και επιβεβαίωση της εγκατάλειψης της επαρχίας, της οικονομικής καχεξίας των ΟΤΑ και της πλήρους ιδιωτικοποίηση μέσω των ΣΔΙΤ των παρεχόμενων ανταποδοτικών υπηρεσιών των δήμων και περιφερειών (καθαριότητα, ΧΥΤΑ, ενέργεια, περιουσιακά στοιχεία κ.α.)
Η απαξίωση των κοινοτήτων συνεχίστηκε και με τον «Κλεισθένη», παρά την  απλή αναλογική, που εκτός των άλλων αρνητικών, ο τότε αρμόδιος υπουργός κ. Χαρίτσης, μεσούσης της προεκλογικής περιόδου, με τροπολογίες που ψήφισε στη βουλή, αποδυνάμωσαν τον ρόλο του Προέδρου και τη δε εκλογή του την παρέπεμπε ακόμη και σε κλήρωση. Η κατάργηση του επικεφαλής του συνδυασμού, υπηρετώντας διάφορες ιδεοληψίες των τεχνοκρατών του υπουργείου, που δεν είχαν καν γνώσει περί της αυτοδιοίκησης, οδήγησαν σε μια παρωδία εκλογών αφού όλοι ήταν εν δυνάμει υποψήφιοι Πρόεδροι και προέκυψαν «τέρατα». Σε πολλές δε περιπτώσεις εκλέχτηκαν άνθρωποι για αυστηρά ιδιοτελείς λόγους ενώ ούτε μπορούν ούτε γνωρίζουν περί των κοινών, αλλά η οικογενειακή και η παρεϊστικη ψήφος αποδείχθηκε ισχυρότερη της ψήφου συνείδησης και άποψης και έμεινα αρκετοί ικανοί εκτός συμβουλίων,  όπως στην δικιά μας περίπτωση.  

Επίσης και στον «Κλεισθένη» δεν ξεκαθάριζε η οικονομική αυτοτέλειά των κοινοτήτων, αφήνοντας τα πράγματα να εξελίσσονται σε έναν νεκρό χρόνο, λες και είχαν εξασφαλίσει εσαεί την  κυβερνητική εξουσία. Εμείς ως κοινοτική Κίνηση, που πήραμε μέρος στις εκλογές της Κοινότητας Καινουργίου Δήμου Αγρινίου στις 26-5-2019, είχαμε θίξει έγκυρα στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου και όχι μόνο, για όλα αυτά τα κενά, για τα οποία ούτε που συγκινήθηκε κανένας και κανένα κόμμα. Τώρα ο καθένας θα γευτεί την αφωνία του και την αδράνειά του.  Τα χωριά τελειώνουν, οι κάτοικοι θα είναι «όμηροι» στη βούληση κάθε κυβέρνησης και κυβερνητικού βουλευτή και παράγοντα των υπουργείων, δηλαδή γυρίζουμε στο αλήστου μνήμης δόγμα στο «κατόπιν ενεργειών μου»!
Η κυβέρνηση της ΝΔ δια του αρμόδιου υπουργού (γνώστη σε τέτοια ζητήματα) με τον γαλάζιο αέρα παίρνει σχεδόν όλους (στατιστικά με το εκλογικό αποτέλεσμα) τους Προέδρους των Κοινοτήτων. Όχι ότι τους δίνει κάποιο ρόλο, αφού υποβαθμίζει το συλλογικό όργανο, που είναι το κοινοτικό συμβούλιο και αντί αυτό να αποφασίζει και να καθορίζει τις τύχες των συγχωριανών, θα επαιτούν από τον δήμαρχο για τα αυτονόητα της καθημερινότητας. Για ποια ανάπτυξη και συμμετοχή των πολιτών μιλάνε άραγε; Ο στόχος ξεκάθαρος, η ενίσχυση του κομματικού-πελατειακού κράτους, και η αποτροπή διαμόρφωσης όποιας δυναμικής διεκδικήσεων πέρα και έξω από το αυστηρό πλαίσιο της εποπτείας της χώρας. Θέλουν περιφερειακή διοίκηση χωρίς τη συμμετοχή άμεσων κοινωνικών δομών και αυτοδιοικητικών σχημάτων (που θα ενοχλούν), για να μπορούν ευκολότερα να εγκαθιδρύσουν την ανταποδοτική κρατική αυτοδιοίκηση, δηλαδή αυτή των πολυεθνικών.  Θέλουν να χειραγωγούν ευκολότερα τις τοπικές κοινωνίες, δια των μνημονιακών κυβερνήσεων και να μετατρέψουν τους δημότες σε «πελάτες» των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων, που θα αναλάβουν να παρέχουν υπηρεσίες, που θα κοστίζουν ακριβά και παράλληλα θα εκμεταλλεύονται τις πάσης φύσεως πλουτοπαργωγικές πηγές (φράγματα-ανεμογεννήτριες-βιοκαύσιμα κ.α.) κάθε περιοχής, καθώς και τα περιουσιακά στοιχεία των δήμων (βλέπε υπέρ ταμείο)
Οδηγούμαστε πλέον σε ένα απόλυτο κενό σε παράλυση των κοινωνιών. Η διάλυση των τοπικών κοινοτήτων και η ύπαρξη του απρόσωπου υπερτοπικού δήμου με τον «Καποδίστρια» - «Καλλικράτη» και ολοκληρώνεται τώρα μετά και τον «Κλεισθένη», από την νέα κυβέρνηση του κ. Μητσοτάκη, που επιβάλλουν οι κυρίαρχοι  κύκλοι των ελίτ των βόρειο-ευρωπαίων προτεσταντών, με την δήθεν μορφή του δανεισμού ενάντια στον κοινοτισμό του Νότου, με παγοθραυστικό την γερμανική Ε.Ε. προς τέρψη των πολυεθνικών που ανακηρύσσουν τα προγράμματα σταθερότητα ως το νέο ευαγγέλιο της οικονομία των εθνών που ευλαβικά εφαρμόζει η ΟΝΕ. Έτσι εξηγείται η εξαφάνιση της γειτονιάς, το χωριό, η συνοικία στην πόλη και η ύπαρξή των υπερ μεγεθών  πολεοδομικών συγκροτημάτων των πόλεων, με τη συγκέντρωση των πληθυσμών, με απώτερους στόχους την δραστική μείωση των δημοσίων δαπανών της χώρας σε αστικές υποδομές, στην κατοικία, στην υγεία – παιδεία, στο περιβάλλον και το σταμάτημα οριστικά της δημόσια χρηματοδότησης στους ΟΤΑ.  
Πώς σας φαίνεται η εξαγγελία του αρμόδιου υπουργού εσωτερικών να μεταβιβαστεί ο ΕΝΦΙΑ στους δήμους; Δηλαδή με τους φόρους των δημοτών να λειτουργούν οι Δήμοι. Προφανώς για τον λόγο αυτό δεν θέλουν τις Κοινότητες να έχουν αποφασιστικό χαρακτήρα διότι οι Πρόεδροι έχοντας άμεση και καθημερινή επαφή με τους συγχωριανούς τους σε πολλές περιπτώσεις θα τους ήταν δύσκολο να μετατραπούν σε σύγχρονοι «κοτσαμπάσιδες». 
Γι' αυτό η κυβέρνηση τρέχει να προλάβει αυτές τις διαρροές ανακυρήσσοντας κυρίαρχους τους "πρόθυμους" κομματικούς δημάρχους και περιφερειάρχες για την υλοποιήσει αυτής της πολιτικής των ιδιωτικοποιήσεων στους δήμους και τις κοινότητες. Εκτιμούμε ότι το επόμενο διάστημα στην αυτοδιοίκηση θα δούμε πολλά, ακόμα και η λειτουργία των σχολείων (μισθοδοσία εκπαιδευτικών, λειτουργικά έξοδα, συντηρήσει διδακτηρίων κ.α., όπου θα περάσουν στους δημότες και τους χορηγούς τους οποίους που πρέπει να εξασφαλίζουν οι κοινότητες, οι δήμοι και οι περιφέρειες.          
Θεωρούμε ότι το πρώτο σοβαρό θέμα που πρέπει να απασχολήσει τα αυτοδιοικητικά όργανα και τους ανθρώπους που γνωρίζουν και έχουν ή και προσφέρουν ακόμα στην υπόθεση της αυτοδιοίκησης, και που δεν δέχονται αντιδραστικά «καπέλα» να πάρουν τις ανάλογες πρωτοβουλίες, διαφορετικά αν χθες δεν είχαν να αλλάξουν λάμπες στις κολώνες τα χωριά, αύριο δεν θα έχουν νερό να πιούν και βλέπουμε…
Μετά αυτήν την εξέλιξη εκτεθειμένοι ακόμα περισσότερο είναι οι οπαδοί των κομματικών ψηφοδελτίων στις κοινότητες και ειδικά στο Καινούργιου είναι και αυτοί που τήρησαν στάση «Ιανού». 



Α] Πρόεδρος Κοινότητας ορίζεται ο 1ος του πρώτου συνδυασμού!
10. α. Η παράγραφος 1 του άρθρου 79 του ν. 3852/2010 (Πρόεδρος του συμβουλίου της κοινότητας άνω των τριακοσίων (300) κατοίκων εκλέγεται, με ψηφοφορία από το σύνολο των μελών του οικείου συμβουλίου και για το σύνολο της δημοτικής περιόδου, ο σύμβουλος ενός από τους δύο πρώτους κατά σειρά εκλογής συνδυασμούς, που έλαβε τους περισσότερους σταυρούς προτίμησης μεταξύ των υποψηφίων του συνδυασμού του, με τη διαδικασία της παραγράφου 2.)
Όπως τροποποιήθηκε με το Άρθρο 67 ΝΟΜΟΣ 4604/2019 και ισχύει από 26/3/2019
 αντικαθίσταται ως εξής :
«1. Πρόεδρος του συμβουλίου της κοινότητας άνω των τριακοσίων (300) κατοίκων ορίζεται ο σύμβουλος του πρώτου κατά σειρά συνδυασμού που έλαβε τους περισσότερους σταυρούς προτίμησης μεταξύ των υποψηφίων του συνδυασμού του, σύμφωνα με την απόφαση επικύρωσης της εκλογής από το αρμόδιο πρωτοδικείο. Η μη αποδοχή του αξιώματος του προέδρου, δεν οδηγεί σε απώλεια της ιδιότητας μέλους του συμβουλίου της κοινότητας.».


Β] Προτείνεται επίσης η αντικατάσταση του αποφασιστικού ρόλου των κοινοτικών συμβουλίων (που ισχύει) σε απλά εισηγητικό χαρακτήρα στην κατανομή των αναλογούντων πόρων και έργων κάθε χωριού, μετατρέποντας τα κοινοτικά συμβούλια σε «ζητιάνους» του διευρυμένου Δήμου που ανήκουν!
Δείτε:
δ. Η περίπτωση β’ της παραγράφου 2 του άρθρου 82 του ν. 3852/2010 αντικαθίσταται ως εξής:
«β) εισηγείται για την κατανομή του αναλογούντος στην κοινότητα ποσοστού των κεντρικών αυτοτελών πόρων που προορίζονται για επενδυτικές ανάγκες του δήμου, σύμφωνα με την παράγραφο 4Α του άρθρου 259,»
Αυτό που ισχύει τώρα και αντικαθίσταται είναι:
β) αποφασίζει για την κατανομή του αναλογούντος στην κοινότητα ποσοστού των κεντρικών αυτοτελών πόρων που προορίζονται για επενδυτικές ανάγκες του δήμου, σύμφωνα με την παράγραφο 4Α του άρθρου 259,

ε. Η περίπτωση β’ της παραγράφου 2 του άρθρου 83 του ν. 3852/2010 αντικαθίσταται ως εξής:
«β) εισηγείται ποια έργα και δράσεις θα εκτελεστούν στην κοινότητα, από το ποσοστό των κεντρικών αυτοτελών πόρων που προορίζονται για επενδυτικές ανάγκες του δήμου, που της αναλογούν, σύμφωνα με την παράγραφο 4Α του άρθρου 259,».
Αυτό που Αντικαθιστά:
β) την αξιοποίηση των ακινήτων του δήμου, που βρίσκονται στην κοινότητα, την κάθε μορφής εκμίσθωση ή παραχώρηση εκτάσεων εντός των ορίων αυτής, καθώς και την εκποίηση, εκμίσθωση, δωρεάν παραχώρηση χρήσης, ανταλλαγή και δωρεά, περιουσιακών εν γένει στοιχείων του δήμου που βρίσκονται στα όρια της κοινότητας.

στ. Η παράγραφος 4 του άρθρου 40 του ν. 3852/2010, όπως ισχύει μετά την αντικατάσταση της από το άρθρο 63 του ν. 4604/2019 (Α’ 50), καταργείται.
4. Σε περίπτωση που συνδυασμός πλειοψήφησε στην κοινότητα με ποσοστό μεγαλύτερο του πενήντα τοις εκατό (50% + 1 ψήφος), ο πρώτος σε σταυρούς υποψήφιος σύμβουλός του αναδεικνύεται Πρόεδρος του Συμβουλίου της εν λόγω κοινότητας, χωρίς να εφαρμόζεται στην περίπτωση αυτή το άρθρο 79 , όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 80 του ν. 4555/2018.
Όπως τροποποιήθηκε με το Άρθρο 63 ΝΟΜΟΣ 4604/2019 και ισχύει από 26/3/2019

 Δείτε το βασικό νόμο 3852/2010 για την αυτοδιοίκηση που αλλάζει η ΝΔ κάντε κλικ στο σύνδεσμο
Κώστας Διον. Κορδάτος
Καθηγητής 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλια τα οποία είναι υβριστικά ή περιέχουν χαρακτηρισμούς δε θα δημοσιεύονται.